Hulp op afstand

 

Hulp op afstand downloaden

 

Uw alarmsysteem of camerasysteem en het internet


De meeste moderne alarmsystemen en camera installaties zijn verbonden met het internet. Dit kan zijn voor de doormelding
naar een meldkamer, gebruik van een App en/of voor service van het systeem door uw installateur.


Hoe werkt het?

 
Tijdens de installatie zijn in uw router door ons instellingen gezet, de z.g. portforwarding (NAT).

Ieder apparaat dat is verbonden met het internet, vast of via WIFI, heeft altijd een (intern) IP-adres. Dit adres is voor ieder apparaat uniek, en wordt uitgegeven door uw router. Interne IP-adressen beginnen bijna altijd met 192 of 10 en bestaan uit 4 blokken van 3 cijfers gescheiden door een punt. Bijvoorbeeld 192.168.178.125 of 10.0.0.75. Wij hebben uw alarmsysteem of camerasysteem meestal een z.g. vast IP-adres gegeven.

Uw internetaansluiting zelf heeft ook een (publiek) IP-adres. Deze wordt uitgegeven door uw internetprovider. In veel gevallen zal dit IP adres bijna nooit wijzigen. Bij vrijwel alle zakelijke internetabonnementen krijgt u een vast IP adres. Bij een particuliere aansluiting wil dit adres nog wel eens wijzigen.


In uw router hebben wij aangegeven dat wanneer het systeem van buitenaf bereikbaar dient te zijn voor gebruik van een App of remote-service, uw smartphone of onze software altijd wordt verbonden met het IP
-adres van het alarmsysteem.

Zolang er niets veranderd aan uw netwerk zult u hier geen problemen mee hebben. Het gaat fout in onder andere de volgende situaties:
Wijzigen van provider (bijvoorbeeld van KPN naar Ziggo)
Het resetten van de internetrouter naar fabrieksinstellingen
Het vervangen van de modem/router

Indien u één van bovenstaande zaken van plan bent is het van groot belang dat u eerst contact met ons opneemt om te voorkomen dat er problemen ontstaan in de werking van uw beveiligingsinstallatie of camera installatie.


Wat kunnen wij voor u doen als u iets gaat veranderen?

Zolang als alles nog functioneert kunnen wij de instelling van uw systeem op afstand aanpassen. In de eerste instantie wijzigen wij de instelling van het alarmsysteem zo dat deze geen vast IP-adres meer heeft, maar een IP-adres toegewezen krijgt door uw router. Een App zal nu tijdelijk niet meer werken en wij kunnen ook geen directe verbinding meer van buitenaf met uw systeem krijgen.

Het vervangen van de router

Voordat u iets gaat doen dient u bij de meldkamer het systeem in testte laten zetten. Er zal dan geen actie worden ondernomen bij storingsmeldingen die daar gaan binnenkomen. U kunt vervolgens de oude modem/router verwijderen.

Indien u nu de nieuwe router plaatst van dezelfde of een andere provider en het alarmsysteem daar op aansluit zal het alarmsysteem automatisch een nieuw IP-adres krijgen en in ieder geval weer kunnen doormelden naar de meldkamer.

 
Om het gebruik van de App en remote-service weer mogelijk te maken dient het alarmsysteem weer een vast IP-adres te krijgen en dient de eerder besproken portforwarding weer in de nieuwe router te worden gezet.


In principe kunt u de router zelf programmeren, maar de meeste laten dat toch liever aan ons over. Meestal hoeven we niet voor langs te komen. U dient wel op locatie een PC (Windows of Mac) te hebben waarop het programma teamviewer is geïnstalleerd. Heeft u dit nog niet dan kunt u dit gratis downloaden